3 reviews van Roxanne

  • Geplaatst 24-02-2015 • gereisd mei 2012 • 2 weken lang • alleen • zelfstandig

    Mijn ervaring in Maleisië was ongekend! Ik heb kennis gemaakt met een ontzettend vriendelijke bevolking, een land schatrijk aan afwisseling en de meest uiteenlopende vergezichten. Het unieke van Maleisië blijft voor mij het feit dat het per auto beter bereisbaar is dan per bus, mits je daarvoor open staat natuurlijk. De wegen zijn van uitstekende kwaliteit en de bewegwijzering is uitstekend , plus op vrijwel alle plaatsen in West Maleisië Engelstalig. De prijs lokaal ligt voor eten en drinken erg laag, met name in de 'Hawkers-Centres'. Dit zijn overdekte foodstalls, waar je voor circa 20 ringgit ontzettend veel eten krijgt, vanuit alle werelddelen! De ringgit is gemakkelijk bij te houden qua koers, want 1 Ringgit (MYR) is circa EUR 0.25. De benzineprijzen zijn ook zeker niet tegengevallen, tel daar de uitstekende nachtprijzen op en je hebt een betaalbare, individuele reis!

    West Maleisië kun je op verschillende manieren bereizen, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een rondreis per auto. Dat biedt mooiere routemogelijkheden en een stuk flexibiliteit, om zo het maximale uit je reis te halen. Vrijwel alle reizen beginnen in Kuala Lumpur of Malacca. Indien je met Singapore Airlines vliegt is het een must om te beginnen in Singapore, om vanuit daar na 3 of 4 dagen per trein (heel betaalbaar en netjes) naar Tampin of Kuala Lumpur te reizen. Malacca heeft een leuk centrum, hoewel het toeristisch gezien toch een beetje uitgemolken is. Dat is jammer, want de koloniale sfeer die er hangt biedt wel erg leuke aspecten van Maleisië. 1 nachtje is echter ruim voldoende voor Malacca. Vanuit Malacca is Kuala Lumpur de eerste grote plaats die je tegenkomt, waar je ook zeker de tijd voor moet nemen! Enkele, leuke hoogtepunten (letterlijk hoog!!) van Kuala Lumpur:
    - Cheesy, maar waar: de Petronas Towers ofwel, de Twin Towers. Het is qua uitzichten leuk om overdag naar boven te gaan, maar koop wel van tevoren online of natuurlijk via je reisagent kaartjes. Anders kun je zomaar lang in de rij staan, zonde van je kostbare tijd! Overdag heb je een spectaculair uitzicht over het bedrijvige Kuala Lumpur, maar het voordeel van naar boven gaan in de avonduren is het aanzicht van al die lichtjes! Bijzonder!
    - KL Tower, waar je zeker geluncht of gedineerd moet hebben. Diner met een view krijgt hier een compleet andere betekenis. Ook hier geldt: Koop je kaarten voor vertrek! Het gaafste uitzicht vanuit de KL Tower is 's avonds en dan het aanschouwen van de Petronas Towers, die wel van diamant lijken te zijn gemaakt..
    - The Lake Gardens, een soort Central Park midden in Kuala Lumpur. Iedere metropool zou een dergelijk stadspark moeten hebben om je te kunnen terugtrekken uit de dagelijkse drukte. Het is heerlijk om ook hier lokale bevolking te zien picknicken in hun pauze, maar ook het National Monument vind je hier. Erg mooi en zeker de moeite waard om te bezoeken.
    - Batu Cave is een van de grootste Hindoe bolwerken wereldwijd en ook een van de meest indrukwekkende. Een enorme, , uit bladgoud opgetrokken bewaker kijkt neer op het bezoekend publiek. Het is een imposant voorkomen, met drie grotten als heiligdom voor menig Hindoe in en buiten Maleisië. Om de grotten te bereiken, zal je ongeacht de temperatuur bijna 300 traptreden moeten zwoegen om de limestone grotten te betreden. Het ligt op nog geen half uur rijden van Kuala Lumpur, dus zeker niet overslaan!
    - Een verblijf in de wijk Bukit Bintang, met stip de leukste wijk om te verblijven. De avonden in deze wijk zijn wervelend en de winkels variëren van duur & design, naar traditioneel en batik! Superleuk
    - Een dagtocht naar Malacca, indien het niet op je route ligt om er te overnachten

    Vanuit Kuala Lumpur kun je meerdere kanten op, waaronder naar Taman Negara en Cameron Highlands. Taman Negara is een indrukwekkend natuurgebied, waar je middels een 2 uur durende busrit bij de jetty aankomt van Kuala Tembeling, om vervolgens nog per longtail boot 2,5 uur lang de schoonheid van natuur te aanschouwen. Minimaal 2 nachten in dit oerwoud moet je zeker inplannen, om zo verschillende hikes en safari's te kunnen doen. Veelal overnacht je in Mutiara Taman Negara, waarbij ik je wil aanraden geen vol pension of half pension te reserveren. Dat heeft niet te maken met de kwaliteit, maar meer met de tijd waarop vaak de tours vanuit de jungle eindigen. In veel gevallen ben je pas ergens tussen 1 en half 3 terug bij je chalet, als je een trekking hebt gedaan. Als je half pension of volpension hebt geboekt, dien je gebruik te maken van het buffet wat daar dan al vanaf half 12 heeft staan pruttelen. Liever dus a la carte bestellen en alleen ontbijt bij boeken!
    De route van Taman Negara naar Cameron Highlands kun je heel effectief over de snelweg afleggen, maar het is een beetje zonde. Wanneer je namelijk een klein stukje terugrijd richting Kuala Lumpur en vanaf daar de jungle route hervat naar Cameron Highlands, kom je door prachtige mosgebieden en jungle! Veel mooier dus:) Vaak kom je aan het einde van de middag pas aan in Cameron Highlands, waardoor ik zou aanbevelen om minimaal 2 nachten te verblijven. Vanuit Cameron Highlands kun je ook weer verschillende keuze's maken, waaronder Pangkor Island, Ipoh, Penang, Langkawi of via het noorden doorrijden naar het oosten. Pangkor is een leuk, piepklein eiland waar je kennis maakt met de relaxte hangmat cultuur, puur geschikt om lekker bij te tanken. Ipoh daarentegen is een drukke stad, met een grote Chinese samenleving. De architectuur hier is vooral erg mooi én je kunt vanuit Ipoh Bukit Merah bezoeken, waar je de enige Oeran Utans kunt zien op West Maleisië!! Ze zijn te vinden in een rehabilitatie centrum op een eilandje, midden op een mooi meer dat grenst aan een ecologisch pretpark.

    Penang is ook echt een ondergewaardeerd eiland wat betreft mogelijkheden. Penang wordt onterecht gezien als het lelijke zusje van droomarchipel LAngkawi, wat misschien met oog op de stranden niet helemaal gelogen is. De mogelijkheden en diversiteit op Penang is echter meer dan de moeite waard! Breng een bezoek aan het koloniale Georgetown, waar je ontzettend veel Chinese Heritage cultuur proeft. Tal van leuke straatjes, wijkjes en winkeltjes maken het een bedrijvige stad, die je lekker per fiets moet verkennen. Veilig en leuk! Ook de beroemde Kek Lok Si tempel met aangrenzend Penang Hill mogen niet worden overgeslagen. Daarnaast is ook op Penang een oerwoud te vinden, die je met een ranger uitstekend kunt bewandelen in verschillende tempo's: Penang National Park, superleuk.

    Dan is Langkawi een veelgehoorde besluiter van een rondreis, met name geroemd om de prachtige stranden. Je kunt per boot oversteken vanuit Penang, een onaangename tocht die bijna 3 uur in beslag neemt. Comfortabeler is een vlucht met MAS, MH of Air Asia, zonder zeeziekte. Langkawi biedt inderdaad prachtige verblijven, van luxe resorts tot intieme boutique adresjes. Maar ook qua excursies op natuurgebied is het nog onwijs divers. Je kunt alle kanten op, onder meer met kleine bootjes die je van eiland naar eiland brengen. Langkawi is in verhouding wel erg prijzig, met name vergeleken met de overige plaatsen in Maleisië. De ervaring leert dat de nachtprijzen in Langkawi circa 40 procent hoger liggen dan bijvoorbeeld op Penang, Redang of Perhentians. Hoe dan ook, Maleisië is een fantastisch land en het oosten zou ik heel graag ook nog wel plek willen beschrijven, maar welllicht dat deze review dan ietsje te lang wordt;)

    Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Maleisië:

    Kuala Lumpur • Georgetown • Cameron Highlands

    Mijn Maleisië beoordeling:

    • Cultuur & bezienswaardigheden: 8
    • Gastvrijheid: 9
    • Natuur: 8
    • Eten: 8
    • Stranden: 9


    • 0 landen bezocht
      0 reviews
      0 waarderingen
      Geplaatst op 11 april 2015 16:48

      Hallo Roxanne, Bedankt voor je mooie uiteenzetting! We zijn momenteel onze reis aan het plannen voor juli en je info heeft hier sterk bij geholpen!

    Reageren

    Om te reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.

    Annuleren

  • Geplaatst 22-02-2015 • gereisd april 2014 • 3 weken lang • met partner • zelfstandig

    Vietnam kwam dankzij gewonnen vliegtickets op ons pad en met mijn achtergrond in de reiswereld, werd een reisplan snel gemaakt. Eind maart 2014 vertrokken, waarbij we zijn gestart in Hanoi. Wat praktische tips voordat dit zootje ongeregeld aan boord ging werden natuurlijk niet overgeslagen. Vermijdt de visumprocedure op Nederlandse bodem en regel via een reisbureau/lokaal agent een aantal overnachtingen of tours (of het liefst heel de rondreis) zodat er Visa Approval voor je kan worden aangemaakt. Deze bemiddelingskosten zijn USD 10,00 en bij aankomst schaf je vervolgens het daadwerkelijke visum aan voor USD 45,00. Afgerond scheelt je dat zo'n €100,00 met de visumkosten die in Nederland worden doorberekend. Maar goed, het land is waar het om gaat natuurlijk;)

    We starten in het ontzettend chaotische Hanoi, wat mij als Azië liefhebber alleen maar goed bevalt. Het is een groot zootje en iedereen neemt op goed geluk beslissingen in het verkeer, zo lijkt het voor ons ongeoefende oog. Maar enkele dagen later en wat uren observatie later, weten we beter. Deze mensen en het verkeer zijn feilloos op elkaar afgestemd.. bizar! Maar Hanoi biedt meer dan alleen chaos in het verkeer, want het heerlijke en charmante Old Quarter geeft een echt inkijkje in de stad en je wandelt er met een veilig gevoel savonds doorheen. Voor de vroege vogels, ga lekker op tijd naar Hoan Kiem meer en zie hoe de stad ontwaakt met sporters, scooters en schoolgaande kinderen. Hanoi is daarbij ook nog eens een superstrategisch startpunt voor de allergaafste tours. Vanuit Hanoi neem je de nachttrein naar Lao Cai, de stad waar je aankomt wanneer je de omgeving van Sa Pa wilt verkennen. Sa Pa is echt een absolute must -see en een beetje een zonde om over te slaan als je in Vietnam bent. De rijstvelden rijken hier zo ver tot het oog zien kan, en het houdt niet op. Iedere bocht die je omslaat, biedt weer nieuwe en onvergetelijke uitzichten. Via leuke en lokale dorpen kun je bij een homestay uitkomen, of terugkeren naar het wat toeristischere stadscentrum van Sa Pa. Via de nachttrein reis je vervolgens weer terug naar Hanoi, om vanuit daar naar het volgende hoogtepunt te gaan, Ha Long Bay. Halong Bay ligt op een goede 4 uur rijden van Hanoi. Om hier wakker te worden met zonsopgang op een van de traditionele junks is echt een onvergetelijke ervaring. Je overnacht hier naar keuze 1 of 2 nachten op een boot van kleine opzet, waarbij de maaltijden steeds vers voor je worden bereidt. De avonden zijn ook indrukwekkend, door de vele lichtjes van boten en vuurvliegen boven het water. Ook de drijvende dorpen die je onderweg tegenkomt, waarbij men zelfs huisdieren houdt, laten een diepe indruk achter.

    We verlaten Halong Bay om per nachttrein van Hanoi naar Hué te gaan, wat overigens ook betaalbaar middels een binnenlandse vlucht kan. Hué is een totaal andere stad en een stuk ruimtelijker dan Hanoi. De straten zijn breder, er is veel minder verkeer en dus gewoon rustiger. Dat is een welkome afwisseling en de hoogtepunten hier kenmerken zich in de keizerlijke geschiedenis, waar vele tempels ter nagedachtenis of mausolea door zijn overgebleven en ook nog eens in zeer goede staat. Het zijn dus mooie en indrukwekkende gebouwen om te bezoeken en met de juiste gids kom je alles te weten over de intriges van de keizerlijke families.

    We verlaten Hué per bus om door te gaan naar Hoi An, wat achteraf het meeste indruk op mij heeft gemaakt qua centrum. Hoi An is zo'n stad die je moet voelen, beleven en ervaren. De sfeer is er onbeschrijfelijk, maar ik doe een dappere poging. Het historische centrum biedt veel leuke en goedkope boutique hotels en alles rondom de rivieroever is ontzettend sfeervol. Hoi An is daarnaast ook nog steeds enorm betaalbaar, of het nu de maaltijden betreft of een op maat gemaakt pak of avondjurk. Een trip naar My Son in het binnenland mag echt niet onderbreken en met de fiets ben je zo bij het strand. Heerlijk punt om dus een aantal nachten extra te verblijven en te onderbreken.

    Vanuit Hoi An gaan we met pijn in ons reizende hart verder naar Ho Chi Minh. Hier wacht er weer een drukke stad op ons, maar van een heel ander kaliber dan Hanoi. Ho Chi Minh is toch een stuk welvarender, wat losser, tropischer, gewoon anders. Ondanks dat de mensen hier beduidend anders zijn, kan ik niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Het is gewoon anders. Ook hier is het koloniale gedeelte van de stad het stukje met de beste sfeer en leuke etablissementen. Het prijsniveau ligt ook hier weer erg laag. We zijn gewend geraakt aan de standaard van een euro of 2 voor de lunch en een euro of 5 voor het avondeten.. Wat betalen we dan in verhouding toch veel in Nederland! Vanuit Ho Chi Minh mogen de oorlogsmonumenten niet overgeslagen, waarbij vooral de tunnels van de Vietcong bezocht moeten worden. Ho Chi Minh is tevens de stad waar vandaan je vertrekt als Mekong Delta nog op de to-do-list staat. Mekong Delta is een heerlijke omgeving, die bol staat van de vruchtbare grond. De fruitplantages worden om de kilometer gerund door fanatieke Vietnamezen, die graag hun oogst aan ons laten zien. Ook de longtail boten bieden een bijzondere kijk op dit bedrijvige gebied, waarbij de drijvende markten slechts een voorbeeld zijn. Er zijn zo ontzettend veel leuke dorpjes te vinden langs de oever, waarbij je moeiteloos menig werkplaats kunt binnenlopen om de dagelijkse gang van zaken te aanschouwen. Bijzonder en veelzijdig ook weer. Vaak wordt er overnacht in Can Tho, wat als centrum voor de avonden voldoende vertier biedt! Een goede 4 uur rijden zijn we weer terug in Saigon, waarna je besluit om terug te vliegen naar Europa of om heerlijk te verlengen met de voeten in een van de mooie zandstranden. Om jezelf een extra binnenlandse vlucht uit te sparen kun je ervoor kiezen om op het vasteland te verblijven, bijvoorbeeld de drukkere plaats Phan Thiet of anders het rustigere Mui Ne. Voor de ultieme bounty neem je toch nog even lekker een vluchtje om naar het sprookjesachtige Phu Quoc, duiken en snorkelen maar!!

    Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Vietnam:

    Hoi An • Sapa  • Halong Bay

    Mijn Vietnam beoordeling:

    • Cultuur & bezienswaardigheden: 9
    • Gastvrijheid: 10
    • Natuur: 10
    • Eten: 9
    • Stranden: 8


    • 0 landen bezocht
      0 reviews
      0 waarderingen
      Geplaatst op 11 juni 2015 20:29

      Leuk verhaal, echter dat met die visum is me niet echt duidelijk. Helemaal niets vanuit nederland regelen? Hoe adviseer je mij dit te doen, ik ga 2 nov tot 2 dec dit jaar alleen backpacken. Tenminste dat is het plan...;-) Groetjes Raymond

    Reageren

    Om te reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.

    Annuleren

  • Geplaatst 22-02-2015 • gereisd maart 2010 • 3 weken lang • met familie • individuele rondreis • met TUI

    Cuba is en blijft een vreemde eend in de bijt. Na een bezoek aan dit ontzettend intrigerende land, heeft het mijn reizende hart niet meer verlaten. Wij hebben Cuba per huurauto bezocht en rondgetrokken en in tegenstelling wat er veelal gezegd en geschreven wordt, is het prima mogelijk mits goed voorbereid. Verwacht bijvoorbeeld geen high tech infrastructuur... of sowieso een goed georganiseerde infrastructuur. Er is namelijk 1 snelweg die van west naar oost loopt en daar is het wel zo'n beetje mee gezegd. Om bij bepaalde plaatsen uit te komen, vervolg je je weg via slechte geasfalteerde binnenwegen en zandpaden. Maar eerlijk is eerlijk, het is de moeite zo waard. Door met een auto door Cuba te reizen, proef je zo veel meer van de couleur locale en van de mensen zelf krijg je een zo veel betere indruk. Men is namelijk op het eerste gezicht vrij schuchter als het aankomt op bijvoorbeeld de gang van zaken in Cuba zelf. Maar gaandeweg merk je goed dat mensen snel ontdooien zodra ze merken dat je oprechte interesse toont. Afhankelijk van de airline waarmee je vliegt en van het feit of je het Oosten van Cuba meepakt, land je op Holguin (Oost-Cuba), Varadero of Havana. Vluchten met Arkefly vliegen standaard op Varadero of Holguin. Persoonlijk heb ik de meeste hoogtepunten ervaren en gezien in het midden en westen van Cuba, waardoor het Oosten een beetje als een teleurstelling kwam. Dat is overigens alleen teleurstellend als je vrij kort te tijd hebt, want dan is mijn mening dat je beter het maximale uit het westen kunt halen en het oosten moet laten voor wat het is. Alleen Santiago de Cuba is vaak de beweegreden om te reizen naar het Oosten maar het kost je minimaal 3 nachten om er te komen en weer terug te reizen naar het midden. Voor mij was in logische volgorde de volgende route onvergetelijk; beginnend met Havana. Havana is zo'n schoolvoorbeeld van een koloniale stad, met Zuid Amerikaanse en Europese invloeden die een plek in je hart veroverd. Havana speelt echt op je gevoel in, dankzij sfeervolle pleinen waar werkelijk iedere Cubaan ritmisch en muzikaal lijkt. Ook de sfeervolle gebouwen en bloeiende sigarenhandel achter het Capitool heeft wel wat. Ook leeft het altijd op de Malecon, de boulevard die Havana scheidt van de zee.. een heerlijk stukje Cuba om te ervaren. De drukte van Havana verruilen we vervolgens voor de oorverdovende stilte en grootsheid van de Viñales Vallei.. onbeschrijfelijk mooi en het doet je nietig voelen. Hier vieren de tabaksplantages en suikerrietbusiness nog steeds hun hoogtijdagen. Vele boerderijen in de verlaten landschappen geven weer hoe noest de arbeid is voor Cuba's meest befaamde exportproduct. Tevens zijn de Indian Caves en de mogelijkheid tot het paardrijden in de vallei excursies die een aanvulling zijn op een verblijft van het liefst minimaal 2 nachten hier. Vanuit Vinales is het mooi om door te rijden naar Cienfuegos, met een logische onderbreking in Soroa, nabij het ecologische natuurgebied Las Terrazas. Persoonlijk zou ik hier altijd een overnachting inplannen, omdat een omgeving zien of in een omgeving verblijven twee verschillende dingen zijn. De botanische tuinen en watervallen geven weer een heel ander stukje natuur weer!

    Cienfuegos, een stad van een heel ander kaliber ten opzicht van Havana. Hier is de welvaart vanuit eerdere tijden nog overal merkbaar. De straten zijn schoner, breder van opzet. De gebouwen zien er op het oog allemaal netjes uit, geschilderd in frisse pastelkleuren. Ook de baai heeft allure, die moeilijk te vinden is elders op Cuba. Hier hebben we uitstekend gegeten bij een van de meest sfeervolle en indrukwekkende panden in Cienfuegos, Cienfuegos Yacht Club. Ik kan het alleen maar omschrijven als Diner with a View! Overigens is het altijd interessant om op de route vanuit Soroa naar Cienfuegos even te

    Vanuit Cienfuegos rijden we door naar Trinidad, wat niets onder doet voor de foto's waarop Trinidad altijd zo trots prijkt. Het is wel een heel compact centrum, met flink wat sloppenwijken om het historische gedeelte heen, maar het is zonder meer de moeite waard. De speelse en haast kinderlijke opzet van het centrum, maakt dat je je er heel erg thuis voelt. Leuk hier is ook het aanbod in casa particulares, waar je leuk aan huis kunt eten bij mensen thuis. Sinds ongeveer anderhalf jaar wordt die manier van de kost verdienen gelegaliseerd door de Cubaanse overheid, dus je kunt het zonder zorgen overwegen.

    Vanuit Trinidad maak je de keuze of je via het midden van het eiland teruggaat naar Varadero of Havana, of dat je doorreist naar het noorden. Kies je voor het laatste, dan raad ik aan om via Camagüey en Bayamo te rijden, zodat je het mooiste uit je route haalt. Ga je via het midden terug, zou ik via Sancti Spiritus rijden, zodat je nog een aantal dagen een indrukwekkende dosis natuur meekrijgt dankzij het natuurgebied Topes de Collantes, erg mooi. Veel jungle, ook nog behoorlijk wat Russische bunkers, die dateren uit de Koude Oorlog. Maar naast dit stukje beladen historie is vooral de rustieke omgeving zeer de moeite waard. Vanuit hier kun je via Santa Clara doorrijden naar een van de mooiste stranden in het Caribisch Gebied. Het schiereiland Varadero is qua stranden erg mooi en biedt veel luxe op het gebied van All Inclusive resorts. Hier vervalt wel echt beduidend het 'Cuba-gevoel' wat je tijdens een rondreis opdoet. Als die overgang te groot is, kun je er voor kiezen om een paar dagen bij te tanken op een van Cayo's, de eilanden ten noordoosten van Varadero. Deze eilanden zijn heel gemakkelijk te bereiken via een brug, die ze verbindt met het vasteland. Hier proef je wat van een idyllische sfeer en komt het kleinschalige voelbaar naar voren.

    Qua kosten lokaal is Cuba niet verbazend goedkoop, maar nog steeds wel voordeliger dan onze standaarden. Het is echt heel raadzaam om vooral NIET in de staatsrestaurants te eten, want hier is het eten echt heel sober. Liever rijd je een paar adressen verder, om dus bij een lokale particulares te eten. Hier worden de maaltijden kleurrijk bereidt en gepresenteerd en het heeft gewoon veel meer sfeer. Wellicht overbodig, maar we betalen als toerist met de CUC, die niet zo gek veel lager staat dan onze euro. Hou er overigens rekening mee dat wanneer je een reis 'loskoppelt', het een zeer moeizame procedure is om het visum te verkrijgen. Breng in ieder geval de vluchten, plus de huurauto en/of hotelovernachtingen bij bijvoorbeeld TUI onder, zodat het visum inbegrepen is!

    Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Cuba:

    Viñales • Cienfuegos  • Havana

    Mijn Cuba beoordeling:

    • Cultuur & bezienswaardigheden: 9
    • Gastvrijheid: 8
    • Natuur: 9
    • Eten: 6
    • Stranden: 8

    Reageren

    Om te reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.

    Annuleren