Over het algemeen heeft Oeganda niet zo’n goede infrastructuur. De meeste hoofdwegen zijn wel geasfalteerd, maar hebben veel kuilen in de weg. Deze worden wel steeds vaker gedicht. Tijdens het regenseizoen vormen de zandwegen een probleem voor de mobiliteit, omdat er dan delen van de weg worden weggespoeld.
In de grotere steden van Oeganda rijden lijnbussen. De lijnbus vertrekt op een vast tijdstip, maar stopt overal waar de passagiers dat willen. Het is aan te raden om een dag van te voren een kaartje te kopen bij het postkantoor, maar het is ook mogelijk om ter plekke bij het vertrek een kaartje te kopen. Het afleggen van grote afstanden is per bus, in vergelijking met de andere vervoersmogelijkheden, het goedkoopst.
Entebbe International Airport is het centrale vliegveld van Oeganda. Het ligt op 35 kilometer van de hoofdstad Kampala, is goed onderhouden en best modern. De steden Arua, Gulu en Kasese hebben ook een luchthaven waar alleen binnenlandse vluchten worden verzorgd. Naast deze vier luchthavens heeft Oeganda nog 42 relatief onbekende luchthaventjes. Binnen Oeganda zijn drie luchtvaartmaatschappijen actief: East African Airlines, Eagle Air en Air Uganda. Binnenlands vliegen in Oeganda is niet goedkoop. Een enkeltje Entebbe – Kasese bijvoorbeeld kost minimaal €220.
Oeganda heeft op papier enkele nationale en internationale spoorlijnen, maar in de praktijk blijkt vaak anders. Over het algemeen wordt afgeraden om gebruik te maken van de trein. Althans: niet als je op tijd ergens aan wilt komen. Er zijn binnenlandse treinverbindingen tussen Kampala en Kasese en tussen Kampala, via Jinja en Tororo, Soroti, Lira en Gulu naar Pakwach. Internationaal is er een treinverbinding tussen Nairobi, Kenia en Kampala en vanuit Nairobi naar Malaba. De treinen rijden bijna altijd met vertraging.
Met eigen huurauto door Oeganda reizen is een mooi avontuur, maar wordt over het algemeen afgeraden. Door de slechte infrastructuur is er een grote kans op een lekke band, een kapotte voorruit of een lekke radiator. De Oegandezen nemen maximumsnelheden niet zo nauw, evenals verkeersregels. Toeristen kunnen een boete krijgen voor onduidelijke verkeersovertredingen. Let op: de minimumleeftijd om zelf te mogen rijden en te huren in Oeganda is 23 jaar; bij sommige autoverhuurbedrijven zelfs 25 jaar. Een auto huren in Oeganda is vrij duur. Het is goedkoper om te onderhandelen met een taxichauffeur en hem voor bepaalde tijd in te huren om het land te verkennen.
Het lokale vervoer in Oeganda bestaat uit matatu’s (taxibusjes), bodaboda’s (brommertjes) en ferry’s. De matatu’s zijn overal te vinden. De prijzen van deze taxibusjes staan vast en worden vooraf aangegeven. Vaste vertrektijden hebben de busjes niet. Ze vertrekken pas als ze helemaal vol zitten. Officieel mogen er veertien mensen in, maar daar houden de Oegandezen zich niet aan. Het is wel één van de veiligste manieren van lokaal vervoer. De bodaboda’s nemen passagiers achterop en brengen je van A naar B, maar erg veilig zijn ze niet. Ferry’s bevinden zich op verschillende meren in Oeganda en maken overtochten naar verscheidene plaatsen en eilanden. De boten zijn vaak van matige kwaliteit en veiligheid laat te wensen over.
Lees verder: Eten & drinken >
Koning Aap heeft een drietal Oeganda rondreizen in zijn aanbod, waaronder een gave Internationale Kampeerreis.
Bezoek website
Sawadee biedt verschillende Oeganda groepsreizen, waaronder een met gorilla permitgarantie én een combi met Rwanda.
Bezoek website
Djoser biedt een combinatiegroepsreis van Oeganda met Tanzania en Zanzibar. Een absolute droomreis!
Bezoek website