Noord-Amerika - reiservaringen, tips & de mooiste landen

Groot en uitgestrekt. Termen die passen bij zowel de Verenigde Staten, Canada als Groenland. Het meest noordelijke gedeelte van het continent Amerika heeft een ongekende omvang en leent zich voor fantastische roadtrips door eindeloze natuur en ’s werelds mooiste nationale parken. Noord-Amerika voelt aan als een ‘veilige’ reisbestemming: de maatstaven zijn er westers en om tropische ziektes of slechte hygiëne hoef je je geen zorgen te maken.

Best beoordeelde landen
in Noord-Amerika

Op basis van 1108 reiservaringen
en reisverhalen op 27vakantiedagen.nl

Deel jouw ervaring!
Canada

CanadaCanada- 8,2

“De plek bij uitstek voor natuurliefhebbers”

Sylvia van der Steen

Lees 48 Canada ervaringen

Amerika

AmerikaAmerika- 8,1

“Roadtrip met een boel hoogtepunten”

Heleen Lamm

Lees 158 Amerika ervaringen

Laatste Noord-Amerika ervaringen

“Monument Valley; Mijn indianennaam was "Blanke Appel"”

Monument Valley -
door Dorothea Born
“Ik heb als blanke westerse vrouw de unieke kans gehad om lange tijd op een traditionele manier bij en met de Navajo indianen in Monument Valley te leven. Ik heb in de tijd dat ik daar woonde, geprobeerd me zoveel mogelijk aan te passen aan hun manier van leven; The Navajo Way of Life, met alle ongemakken en blunders, maar ook met alle emotionele en prachtige ervaringen die daarbij hoorden, vastberaden om me zo goed mogelijk als een echte Navajo vrouw staande te houden. Door bij de Navajo indianen te leven, heb ik van binnenuit heel veel over deze fascinerende cultuur geleerd en hier heb ik jaren later een boek over geschreven. Mijn boek is niet alleen een boek over de Navajo indianen en hun manier van leven. Mijn boek is veel meer dan dat. Het is mijn persoonlijke verhaal, een soort reisdagboek van een hele belangrijke periode in mijn leven, maar ook een liefdesverhaal. Een liefdesverhaal tussen een blanke westerse vrouw en een traditionele Navajo indiaan, die samen vele obstakels, zowel binnen de cultuur, als binnen de familie én binnen hun relatie moesten zien te overwinnen om bij elkaar te kunnen zijn. Een verhaal over een unieke ervaring van een blanke vrouw die er alles voor over had om haar passie, haar droom én haar grote liefde, te volgen. Monument Valley en de Navajo Way of Life heb ik voor altijd in mijn hart gesloten! Voor meer informatie over mijn boek: www.DorotheaBorn.nl, echt een uniek en mooi reisverhaal over het geweldige Monument Valley & de bijzondere Navajo cultuur!

“mooi, mooier, mooist”

Arches National Park -
door John
“Instappen in de blauwe Dreamliner van Neerlands luchtvaarttrots geeft mij altijd een gevoel van: "De vakantie begint". Niet alleen de bestemming maar zeker ook de reis telt en die begint toch echt als ik aan boord verwelkomt wordt door het altijd vriendelijke en klantgerichte personeel. Soepel worden we naar Salt Lake City gevlogen waar de in Nederland gehuurde auto al op de luchthaven staat te wachten. Geen tijd te verspillen. Nu direct naar het hotel downtown Salt Lake City waar een korte nacht wordt doorgebracht. De volgende ochtend om 5 uur opstaan voor de reis naar Arches National Park en alles wat we ondertussen tegenkomen. We zijn nog maar net de stad uit of de oeh's en aah's zijn niet van de lucht. De brede langgerekte wegen leiden ons langs strakke vergezichten die ik alleen van de tv ken. Bergketens doemen uit het schilderachtige landschap op alsof ze met een afstandsbediening op verzoek worden opgestuwd. De vlakke vlakten met hun roodbruine kleuren worden afgewisseld met de groene kleur van een diversiteit aan vegetatie met continue op de achtergrond de gebergten met de wit besneeuwde toppen. Een onbegrijpelijk contrast van kleuren gezien het feit dat het bijna 40 graden is waar wij rijden. Onze eindbestemming is het park met de uit de rotsen gesleten bogen (Arches). Met slechts weinig fantasie zie je onderweg de kuddes bizons grazen terwijl op de fijn getekende bergranden de silhouetten van indianen opdoemen met daaronder op de vlaktes de cowboys die hun ding doen. Gelukkig wordt hier, behalve met een fototoestel niet meer geschoten. Hier begrijp je beter wat zich hier allemaal in een koloniaal verleden moet hebben afgespeeld. In deze caleidoscoop van kleuren en met een temperatuur die je al snel naar een frisse duik doen verlangen zie je waar de mooiste ansichtkaarten hun ontstaan hebben gevonden. Mooier kunnen de plaatjes niet worden......toch? Plots worden we opgeschrikt door de onmiskenbare stoomfluit van een locomotief die een zeventig tal aan wagons door het rauwe landschap sleurt. Je vraagt je af waar dat naartoe moet. Na de grote stad hebben we geen dorp of zelfs nederzetting meer gezien en we zijn al ruim 2 uur onderweg. Nog een paar uurtjes doorzetten terwijl alle bekende nummers uit " once upon a time in de west" uit de luidsprekers in de auto knallen. Een perfecte combinatie van belevenissen. Aangekomen bij het park waar we $30 per auto betalen voor de entree rijden we als een tour de France karavaan de bergen op om uiteindelijk te parkeren bij ons doel. Als we de airco omgeving uitstappen zijn we blij dat we genoeg te drinken hebben meegenomen en voorzien zijn van de hoogst noodzakelijke hoofddeksels. Dat wordt hiken in de zinderende hitte. Al snel zien we de eerste van ongeveer 2000 in het park aanwezige arches. Leve het tijdperk van de digitale fotografie want met de ouderwetse filmrolletjes hadden we direct rechtsomkeerd kunnen maken omdat die dan waarschijnlijk bij deze eerste boog al waren volgeschoten. We lopen, glijden en klimmen ons een weg door het park. Voor mensen die slecht ter been zijn is dit een onbegonnen missie. Na nog tig arches en de meest waanzinnige uitzichten keren we bijna vol ongeloof terug naar de auto. Hoe leggen we dit thuis uit? We komen al snel tot de conclusie dat dat een onmogelijke opdracht is. Het gaat hier niet om alles wat je vastlegt op de gevoelige plaat maar vooral om wat je niet kunt vastleggen. Een belevenis waarbij superlatieven niet kunnen weergeven wat je bedoelt. Al die verschillend gekleurde lagen gesteente die in de loop van miljoenen jaren door moeder natuur in de rotsen zijn getekend en nu als een horizontaal dopplereffect het landschap vervolmaken terwijl je daar bijna ontroerd met je geliefde naar staat te kijken met de daarbij behorende sentimenten......... Tja, leg dat thuis maar eens uit. De reis gaat verder en we stoppen bij de Colorado river voor een verfrissend pootje baden. De waarschuwingsbordjes op de oevers geven waarschijnlijk niet voor niks aan dat zwemmen in dit snelstromend water gevaarlijk is. Gelukkig hebben we bij het stadje Moab op de prairie een tent gehuurd bij " Under Canvas" . Deze vorm van glamping overtreft al onze verwachtingen. De goed ingerichte tent en het vriendelijke personeel zorgen voor een buitenleven ervaring in een ruige westernomgeving. De bbq met alle bijbehorende gereedschappen, bestek en sauzen zijn kosteloos. Gelukkig hebben we zelf aan het voedsel gedacht en al snel liggen de hamburgers op de grill om ons van de benodigde energie te voorzien. Per tent voor 4 personen betaal je $180 voor 1 nacht en het is elke dollar waard. Terwijl 's avonds een live zanger ons vermaakt bij het kampvuur begint de vermoeidheid ons te pakken te krijgen en we gaan naar de prima bedden in de tent. De marshmallow,s zijn voor niets geroosterd. De volgende ochtend word ik om 4 uur wakker en ga een eindje wandelen. De koffie is al gezet in de " receptie" tent dus ik wacht op mijn reisgenoten die wakker worden terwijl de nacht door de ochtend wordt verdreven. We pakken wat stoelen en lopen naar de mooiste plek om de zonsopkomst af te wachten. Het kleurenpalet wat hierbij ontstaat veroorzaakt een oorverdovende stilte............. De zon lijkt vanachter de bergen uit te barsten in een kleurrijke vuurspuwende explosie. Mooier wordt het niet .........toch? Bijna helaas komt de zon toch weer op en we moeten dit spektakel achter ons laten. Volgende locatie is Dead horse caynon. Hierboven is beschreven dat de uitzichten en vergezichten niet beter kunnen worden. Dat is een vergissing geweest als je deze locatie hebt bezocht. Op 300 meter diepte meandert de Colorado river zich door een landschap wat buitenaard is. Elke foto die hier gemaakt wordt lijkt gefotoshopt in een nog niet uitgevonden methode. Je kunt verliefd worden op iets wat niet menselijk is..........mooier kon het echt niet worden. Ik zeg "gaan"!!

“New York onze favoriete stad”

New York -
door Monique | GlobeHopper.nl
“Zo'n heerlijke stad, New York! Wij zijn er meerdere keren geweest maar hij blijft op onze to do list staan :) We hebben zelf ook een aantal super leuke tips verzameld, onder andere toffe Foody tours, mooie Hotels die we aanraden, etc. Neem maar eens een kijkje: https://www.globehopper.nl/activiteit/new-york/

“Live the american dream”

Amerika Amerika - 7,4 door Ewout Vrolijk
“Live the american dream, dit land van de onbegrensde mogelijkheden. Tijdens verschillende vakanties heb ik verschillende delen van dit land bezocht: van een stedentrip(New York) tot een rondreis aan de westkust of eiland hoppen op Hawaï. Zo lees je maar dar je verschillende soorten vakanties kan houden in dit gebied. De ene dag zit je in de drukte van een stad, de andere dag rij je op een weg en kom je in het uur maar 1 auto tegen.

“Misschien wel mooiste plek van mijn reis”

Antelope Canyon -
door Ewout Vrolijk
“Antilope canyon, bij het plaatsje Page heb je antilope canyon liggen. Wanneer je zo het gebied zo ziet liggen is het niet voor te stellen wat voor mooie kloof net onder het het aardoppervlak daar bevind. Het is een zeer smalle kloof waar je door heen loopt. Het lijnen spel op de wanden is mooi op te zien. Helemaal top is wanneer de zon nog een beetje help en daardoor zonnestraal mooi door de Canyon schijnt.