Op reis naar Afrika - reiservaringen, tips & mooiste landen

Afrika - reiservaringen, tips & de mooiste landen

Geen continent dat bij het uitspreken van de naam meteen zóveel beelden oproept als Afrika. Beelden van eindeloze woestijnen en zandduinen, van safariparken en uitgestrekte delta’s vol wild, van inheemse stammen en exotische 1000-en-1-nacht-steden waar de tijd al eeuwen stilstaat. Van kinderen die je hart stelen met hun glimlach. Maar ook: beelden van armoede, oorlog, sloppenwijken, corruptie en vreemde, soms ‘enge’ culturen. Wat overheerst echter is de magie. Afrika is magisch!

Best beoordeelde landen
in Afrika

Op basis van 1336 reiservaringen
en reisverhalen op 27vakantiedagen.nl

Deel jouw ervaring!
Zuid-Afrika

Zuid-AfrikaZuid-Afrika- 8,7

“Zuid-Afrika sluit je voor altijd in je hart”

Inge Heidelberg-Genefaas

Lees 134 Zuid-Afrika ervaringen

Madagaskar

MadagaskarMadagaskar- 8,4

“De mensen zijn super vriendelijke en de natuur die je hier vindt, zie je nergens anders. ”

Annegien Schonis

Lees 6 Madagaskar ervaringen

Kenia

KeniaKenia- 8,3

“Fascinerende 'tribes' en bijzonder mooie natuur”

Manouk - Bunch of Backpackers

Lees 33 Kenia ervaringen

Laatste Afrika ervaringen

“Heerlijk eiland om te relaxen ”

Zanzibar -
door Jolanda de Koning
“Zanzibar is een heel mooi eiland met mooie stranden en een azuurblauwe zee. Er zijn ook genoeg andere dingen te doen een bezoek aan Stonetown mag niet ontbreken , jozani forrest is leuk en een kruidenfarm bezoeken is erg leuk. De blue lagoon is ook een erg gave excursie vraag om naar de zeesterren te gaan echt heel bijzonder.

“Adembenemend mooi!”

Drakensbergen -
door Stephanie Roeffen
“Drakensberg is een must als je van berglandschap houdt. Het ligt tegen Lesotho aan, op circa 3 uur rijafstand van Johannesburg. Het gebied is groot, dus het is verstandig om vooraf uit te zoeken welke regio's je het meest interessant lijken en hier een accommodatie te boeken. Wij hebben Cathedral Peak en Royal Natal National Park bezocht. Op de dag van aankomst was ik jarig en hebben we in het decadente Champagne Castle Hotel een glas wijn gedronken. Met uitzicht op de bergen, onze eigen ober en een heerlijk glas wijn, dachten we een fortuin kwijt te zijn. Niets was minder waar, voor een paar euro waren we klaar. Bizar! De eerste wandeling was naar de top van Cathedral Peak. De route was zwaar, maar absoluut prachtig! De volgende dag hebben we de Thukela Gorge walk gedaan in Royal Natal National Park. Het regende die dag en er hing een dikke mist wat ons uitzicht belemmerde. Ondanks het tegenvallende weer was de tocht mooi om te doen. Tip: koop de Cicerone wandelgids 'Walking in the Drakensberg'. Hierin staan 75 dagwandelingen beschreven met nauwkeurige info over de route, duur, moeilijkheidsgraad en bezienswaardigheden.

“Een arm, maar ontspannen land met vriendelijke bevolking”

Malawi Malawi - 7,0 door Keylee
“Malawi is een mooi land met vriendelijke bevolking. Als je door de armoede heen kan kijken, of zelfs mensen hierbij probeert een handje te helpen, zal een reis naar Malawi een reis zijn om nooit meer te vergeten. Mijn aankomst in Lilongwe was indrukwekkend. Ik had een arm land verwacht, maar niet op deze manier. Waar ik in andere reizen arm en rijk naast elkaar zag leven, zie ik nu niet meer of minder dan armen. Om het straatbeeld te schetsen: golfplaten daken, hekken van riet en wegen van zand volgden elkaar op. Vanaf Lilongwe ben ik dezelfde dag doorgereist naar Zomba, een mooie stad in het zuiden van Malawi. Hier was het prachtig: mooie, groene bergen en heuvels, lieve, glimlachende Malawaiaanen en een grote markt met dagverse producten. Ik heb hier heerlijk overnacht in Pakachère backpackers hostel. Een hostel dat wordt gerunt door Nederlanders, maar de andere werkplekken voor de locals zijn. Die week heb ik de stad ontdekt. Als ik terug denk aan de markt die ik dagelijks bezocht, komt een onaangename geur bij me naar boven. Aan de zijkant van de markt wordt namelijk vis verkocht. Niet op de manier die wij in Nederland gewend zijn, maar zongedroogde vis. De penetrante geur van die vis heeft mijn neus nog steeds niet ontsnapt. Verder denk ik bij de markt aan practige stoffen kleden, heerlijk eten (voor een Malawaiaan ook erg luxe: naast paprika, tomaat en bonen, zijn hier ook andere producten zoals knoflook te koop), schoenen, kleding en gezelligheid. Wat me verder doet terug denken aan Zomba, is een gezellige kroeg, net buiten het centrum. De naam moet ik je verschuldigd blijven, maar vraag aan een Malawaiaan om een 'sachet' en ze wijzen je de weg. Hier wordt gedanst tot de in de vroegste uurtjes, geflirt en gedronken. Aisé (mijn vriend) is hier het toverwoord: hier voelde ik me echt een met de locals. Voor een westerse hap kan je zijn bij de Domino's, een pizzatent. Verwacht geen westerse pizza, maar een prima hapje als je het lokale voedsel even niet meer trekt. Verder zijn er in de stad voldoende mensen die lekker eten verkopen. Mijn favoriete hapje: samosa's. Na Zomba ben ik vertrokken richting Mulanje Mountain met een grote groep vrienden. We zijn vrijdagochtend vertrokken, en hebben aan het einde van de middag een heerlijke verkoelende duik in het rivierwater kunnen doen. Nadat we in een schattige Engelse cottage hebben overnacht, zijn we de berg gaan bemachtigen. We hadden verschillende guides bij ons, die ook onze zware bagage tilden. Het was zwaar, we hebben gezweet, gezwoegd, gescholden, maar ook heerlijk genoten en gelachen. Eenmaal boven op de berg was het het allemaal waard: een fantastisch zicht op de zonsondergang met een biertje in onze handen was de perfecte afsluiting van de inspannende dag. Conclusie: ga de berg beklimmen! Liwonde National Park was onze volgende bestemming. Hier zijn we met een grote boot de rivier op gegaan. Hier zagen we onzettend veel mooie nijlpaarden, vogels, antilopes en krokodillen. Mijn hoogtepunt van deze bootreis was echter op een klein roeibootje: we waren aan het varen en ineens zagen we twee olifanten het water bestormen. Ze waren met elkaar aan het spelen in het water en dat was fantastisch om te zien! De volgende dag zijn we op landcruise gegaan. Ook hier hebben we geweldige dieren en planten gespot. Denk hierbij aan de baobap boom en zebra's. Blantyre is een stad die me niet echt is bijgebleven. Achteraf denk ik dat mijn hoogtepunt in Blantyre de voetbalwedstrijd is geweest die ik heb bijgewoont. Een vriend van mij had me dat aanbevolen en vol goede moed zijn we met vijf meiden vertokken. Het was een wedstrijd zoals een wedstrijd in Nederland in de Eredivisie zou zijn. Maar dan op zijn Malawaiaans. Binnen vijf minuten waren alle ogen van het voetbalveld onze kant op gekomen. Mensen keken ons ongegeneerd aan, de voetbalwedstrijd, waar toch zeker een paar honderd man op was afgekomen, was minder interessant dan wij blanke vrouwen. Uiteindelijke zijn we op advies vlak voor de wedstrijd weggegaan, maar hebben we ontzettend genoten van de voetbalwedstrijd en ook een beetje van de aandacht. In het noorden van Malawi ligt een eiland. Dit eiland is redelijk onbekend bij toeristen, maar dit eiland is werkelijk waar het paradijs. Met een lokale boot kan je in een bootreis van 6uur het meer oversteken en op het eiland komen. Hier wonen maar een paar mensen, maar je voelt je meer dan welkom op het eiland. We hebben overnacht in een mooie hostellocatie aan het witte strand. Met een mooi uitzicht en overal rust. Kom je naar dit eiland voor avontuur kan je beter ergens anders heen gaan, maar kom je voor rust, prachtige natuur, heerlijke cocktails en lekker eten, dan ben je aan het juiste adres. Malawi is een bijzonder land, met ontzettend vriendelijke mensen. Tijd voor een drankje is er altijd, iedereen roept je vrolijk na en mensen willen je graag helpen. Houdt er wel rekening mee dat er in Malawi niet met tijden wordt gewerkt: je spreekt met iemand af en dan zie je wel of 'ie komt opdagen. Maar als degene dan komt, heeft hij ook alle tijd van de wereld voor je!

“Een land van cultuur, handel en authentiek eten”

Marokko Marokko - 8,5 door Senna
“Marokko is een land met een typerende cultuur. De mensen zijn er vriendelijk en gastvrij, echter ook goed in handel. In grote steden is het soms dan ook storend om keer op keer lastig te worden gevallen door verkopers. Het oude stadscentrum van Marrakesh is prachtig! Heel authentiek en het geeft een een goede weergave van de cultuur daar. De natuur in Ourika Valley, waar Berbers leven, is de moeite waard. Let op: tijdens de excursies is men uit op je geld. Het eten in Marokko is heerlijk, tevens geschikt voor vegetariërs. Proef de typische Tajin en ga thee drinken bij de locals.

“Mystic Morocco”

Marokko Marokko - 7,6 door Tara
“There's something about Morocco. Gastvrij, indrukwekkend en magisch. Zo zou ik het land omschrijven in drie woorden. Marrakech heeft echt twee gezichten. Deze 'Alladin-stad' laat armoede zien, maar je kunt er ook heerlijk eten en je cultureel vermaken. In de avond wordt de medina omgetoverd en lijk je je te wanen in een geheel andere wereld. Sponsor geen dierenleed: paardenkoetsen, slangenbezweerders en mensen met aapjes. De urenlange tocht in een klein busje naar de Sahara was alles behalve comfortabel. De omgeving is prachtig en de bergen adembenemend, maar de wegen gevaarlijk. Zeker als de chauffeur bij elk risky punt een schietgebedje doet (met zijn ogen van de weg af), zoals bij ons. Last van reisziekte? Pilletjes absoluut mee! De overnachting is de Sahara zal mij altijd bij blijven. Wat een fantastische sterrenhemel! Voor de wijnlief- en bierliefhebbers: in Marokko wordt vrijwel geen alcohol geschonken, alleen in sommige hotels of enkele restaurants kun je misschien iets nuttigen.