121 Sri Lanka reiservaringen en tips
Bezienswaardigheden
Gastvrijheid
Natuur
Stranden
Eten
Sorteer reiservaringen op: Datum | Reisperiode | Beoordeling
Filter op reisvorm
-
bianca op 01-10-2014
Gereisd augustus 2013 • 3 weken lang • met partner • zelfstandig“Geweldig land!!”
Onze reis zijn we begonnen in Sigiriya.Hier hebben we de tijgerrots beklommen,zijn we naar Polonnaruwa geweest en hebben de gouden tempel in Dambulla bezichtigd.In Sigiriya hebben we een taxi geregeld(ging makkelijk) die ons naar Kandy bracht.Hier hebben we de olifanten een bezoekje gebracht,Pinnawela,zijn natuurlijk naar de tempel van de tand geweest,maar we hebben ook het Perahera festival mee mogen maken.Dit is een festival wat jaarlijks word gevierd,kaarten hiervoor zijn vaak duur en snel uitverkocht,wij hebben een beetje rondgelopen en hadden toen een mooi plekje vooraan en gratis,het is echt geweldig om de optocht te zien.Na Kandy namen we weer een taxi naar Unawatuna.In Unawatuna zijn we 2 weken gebleven,dit was niet de bedoeling.We zouden 1 week naar Hikkaduwa gaan maar omdat het laagseizoen was,was het hier uitgestorven,dus zijn we weer teruggegaan naar het gezellige Unawatuna. Sri lanka is een geweldig land,echt een aanrader!!
Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Unawatuna • Sigiriya • Tangalle
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 10
- Gastvrijheid: 10
- Natuur: 10
- Eten: 9
- Stranden: 9
-
Ilse Verrijt op 25-09-2014
Gereisd maart 2014 • 1 week lang • met partner • individuele rondreis • met TUI“Geweldig mooi, veelzijdig land”
We zijn 10 dagen rondgereden door Sri Lanka met een privé-chauffeur (like fb: private driver Sri Lanka en laat een berichtje achter om hem als chauffeur te krijgen) Deze was erg vriendelijk, behulpzaam en sprak redelijk goed Engels. Ook had hij een gezonde dosis humor, wat het zeer aangenaam maakte om door hem rondgereden te worden. Ik kan niet zeggen eigenlijk wat ik minder vond, het is zo'n divers land. Elke dag had zo weer zijn hoogtepunten. Wat eigenlijk niet in ons programma zat was Buduruwagala, maar waar we toch naar toe gegaan zijn. Dat vond ik echt geweldig! In het midden van de jungle sta je ineens voor een rotswand met een aantal uitgehouwen buddha's. Waarvan een 16 meter hoog is, de hoogste van Sri Lanka. Dat was een heel mysterieus moment niemand om ons heen, midden in de jungle.
Het eten is prima, hotels zijn over het algemeen goed en de mensen zijn super vriendelijk. Een aanrader is ook Aliya Resort en Spa met uitzicht op Sigiriya. Je slaapt in een tent omgebouwd tot hotelkamer. Helemaal super om 's ochtends wakker te worden van de geluiden uit de jungle.
Ook hebben we de laatste dag de route omgegooid om walvissen en dolfijnen te gaan spotten. Daarvoor moesten we wel om half 4 ons bed uit, maar dat was zeker de moeite waard.
Ik kan het iedereen aanraden om deze reis te ondernemen.
Wij hebben er nog 5 nachten Malediven aan vast geplakt. Ook dat is in 1 woord geweldig! Mits je van de onderwaterwereld houdt.
Een vakantie om nooit te vergeten!Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Sigiriya • Buduruwagala • Uda Walawe National Park
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 10
- Gastvrijheid: 10
- Natuur: 10
- Eten: 9
- Stranden: 9
-
Ilona de Koe op 25-09-2014
Gereisd juni 2010 • 3 weken lang • met vrienden • zelfstandig“Puur!”
Wat een land! Een land waarin je echt voelt, proeft en ervaart hoe prachtig het land is!
Gestart in Negombo Beach area! Bijzonder plaatsje aan de kust waar we fietsen mochten lenen van bewoners daar! Op de fiets het stadje bekeken! Mooie tempels, gebouwen en prachtig eerste kennis making met het land.
Vanuit Negombo de lokale bus gepakt naar dambulla en sigriya, WAUW! Het reizen met de bus is een ervaring op zich! Mooie lange tochten door de landschappen van Sri Lanka! En super goedkoop!
Sigriya staat bekend om zijn "lion rock" wat een geweldig gezicht! En de muurschilderingen in de rots zijn helemaal bijzonder! Ook het uitzicht bovenop de rots is adembenemend!
Vanuit sigriya zijn we met de bus naar Kandy gereisd. Kandy ligt in de bergen en is een prachtig gebied met thee plantages, olifanten centra en prachtige natuurgebieden!
Na sigriya zijn we naar Arugam bay gegaan! Wat een plek!!!! Een heerlijk surfersgevoel, een klein plaatsje aan de kust met een heerlijk wit strand en een prachtig helder blauwe zee! We verbleven in het tsunami hotel wat absoluut een aanrader is! Goedkoop en direct aan het strand!
Na Arugam bay zijn we naar een ander kustplaatsje vetrokken, mirissa! Klein maar fijn! Een mooi strand met wel rots partijen in zee! Heerlijk ontspannen!
Van mirissa naar unawatuna, een wat meer sfeervol ( en toeristisch ) kust plaatsje! Heerlijk genieten in de vele restaurantjes aan het water en opnieuw de prachtige zee en het strand!
Wij zijn vanuit Sri Lanka nog 4 dagen naar de malediven gegaan! De kans om op een relatief goedkope manier deze prachtige eilanden te ontdekken! De mooiste zee en stranden die ik ooit heb gezien! Helder blauw, dolfijnen en witte stranden met palmbomen, hangmatten en alles wat erbij dit ideaal plaatje hoort! Wij verbleven op het eiland embuddu village, de goedkoopste verblijfplek maar daarom absoluut niet minder mooi! Wauw wauw wauw! Als je naar Sri Lanka reist, sla de malediven dan niet over!!!Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Sigiriya • Unawatuna beach • Arugam bay
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 9
- Gastvrijheid: 9
- Natuur: 10
- Eten: 8
- Stranden: 8
-
Inge Heidelberg-Genefaas op 10-09-2014
Gereisd september 2005 • 3 weken lang • met partner • individuele rondreis“Een land om nooit te vergeten!”
Sri Lanka was onze eerste "verre reis" .
Het is een heel mooi land met lieve gastvrije mensen, heerlijk eten en een prachtige natuur.
Wij gingen voor een rondreis met privé chauffeur, en het was geweldig.
We zijn op plaatsen geweest die niet door toeristen bezocht werden, ik heb op een privé plek olifanten gewassen in de rivier, mee thee geplukt en een massage gekregen die onvergetelijk was. Onze eerste kennismaking met Azië, maar het begin van een verslaving.
Sri Lanka heeft enorm veel cultuur waar je naar kunt blijven kijken, enorme boeddhistische tempels, de tempel van de tand, en natuurlijk niet te vergeten het olifanten weeshuis in Pinnawela.
Wij hebben na 15 dagen onze rondreis beëindigd met 5 dagen Malediven, een aanrader omdat het mooi is en als je er ooit heen wilt, is dit een prima combi, ook omdat het dan voordeliger is om apart naar de malediven te gaan.
Je moet wel zelf voor je vertier zorgen, want het is echt alleen strand, wij duiken dus dat is daar een paradijsje, maar verwacht geen shoppend mall.Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Sygiria • Pinnawela • Highland met theeplantages
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 9
- Gastvrijheid: 10
- Natuur: 9
- Eten: 9
- Stranden: 8
-
Charlotte op 26-08-2014
Gereisd augustus 2014 • 3 weken lang • met vrienden • zelfstandig“Sri Lanka en eiland met vele gezichten”
Ik heb 2,5 week gebackpackt in Sri Lanka samen met mijn vriend. In Sri Lanka zijn alle geloven vertegenwoordigd (Boedisten, Hindoeisme, Moslims en Christenen). Zeer gastvrije bevolking. Het openbaar vervoer is goed georganiseerd met treinlijnen en bussen die alle grote steden en kleinere dorpen met elkaar verbinden en spotgoedkoop. In augustus is het regenseizoen in het zuiden, dus zijn we vanuit Colombo via de Hill Country, Uda Walawe naar de oostkust gereisd en daarna via Sigiriyaen Anuradhapura, ligt in de cultural triangel, gereisd. Vervolgens via Kandy terug naar Negombo om daar laatste 2 dagen aan het strand door te brengen. Hier was zo weinig te doen dat we nog een dagtrip naar Galle hebben gemaakt.
Veel toeristen reizen per gehuurde auto met driver. Je bent flexibeler en sneller van A naar B, maar mist het contact met de lokale bevolking in de bus en/of trein en bespaard veel geld door met openbaar vervoer te reizen.
Mooiste plekken View Point Villa in Ella, ochtend safari in Uda Walawe national park en de eeuwenoude pagoda's in Anuradhapura.
Plek die je mag overslaan is Negombo. Een badplaats voor toeristen met vervuild strand en zee waar verder niet veel te beleven is. Reis liever na aankomst naar Colombo, meerr te zien en te doen. En Kandy heeft naast de temple of tooth en het meer niet veel te bieden.
Sri Lanka een eiland vol cultuur, natuur, mooie stranden en vriendelijke bevolking.Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Ella • Uda Walawe National Park • Sigiriya
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 9
- Gastvrijheid: 9
- Natuur: 9
- Eten: 8
- Stranden: 8
-
Frederique Beckers op 23-08-2014
Gereisd april 2014 • 3 weken lang • met partner • zelfstandig“De perfectie”
Wij hebben van het eerste moment tot het laatste moment van Sri Lanka genoten. Het eiland is een ideale bestemming voor mensen die Zuidoost Azië wat beu zijn. Het is tevens perfect als eerste bestemming voor een verre reis. Mensen die al ervaren reizigers zijn maar ook nieuwelingen zijn kunnen naar Sri Lanka. Je kan er vlot zelfstandig reizen via het openbare vervoer of door occasionele drivers in te huren. Je kan ook een driver nonstop in huren die alles voor je regelt.
De fauna en flora is schitterend, veel wilde dieren zoals olifanten, luipaarden, apen, vogels, herten, zwijnen, buffels, krokodillen, walvissen, dolfijnen, schildpadden enz. De natuur is zeer gevarieerd gaande van savana tot dichte jungle en prachtige stranden.
Mensen kunnen Sri Lanka ook combineren met de Malediven, wat wij wel niet gedaan hebben.
Het eten is er altijd vers en heerlijk. Veel vis uiteraard maar ook vegetarische gerechten en vlees zijn heerlijk.
Je kan je dagen vullen met relaxen in een stadje of strand maar ook actievere zaken zoals wandelen, duiken, safari's, bezienswaardigheden bezoeken zijn mogelijk in Sri Lanka.
Je kan er op gaan in het massatoerisme maar ook onbekende zaken ontdekken die vaak veel boeiender zijn. Zo kan je in Sigiriya naar de Lion rots gaan waar je veel geld betaald en het vaak zeer druk is, of je kiest voor een iets kleine rots langs de bekende Lion rocks waar je maar weinig betaald en bijna helemaal alleen boven op kan staan. Hier door heb je een prachtig uitzicht op de Sigiriya rots en de omgeving. 90% van de beklimming is gewoon te doen via trappen die in de berg gehakt zijn, maar het laatste deel moet je echt klimmen en zelf je weg naar boven vinden of een lokale gids meevragen. Maar het is echt wel de moeite om te doen! Onthoud wel goed: waar het pad stopt, stopt de wandeling niet. The best is yet to come!
Als je beetje uitkijkt naar een goede ecotour kan je walvissen en dolfijnen van dichtbij zien zonder dat je de dieren verstoort. Een schildpad zien eieren leggen op het strand is tevens een geweldige ervaring dat hier via ecotourisme mogelijk wordt gemaakt.
Buiten al de fauna en flora pracht zijn er ook zeer mooie culturele bezienswaardigheden te bekijken. Zo maakte wij een bezoekje aan Polonnaruwa waar prachtige restanten van de oude stad zichtbaar zijn.
Er zijn stranden waar je perfect alleen kan zitten maar ook stranden waar altijd iets te doen is. Wij kozen voor Unuwatuna en Tangalle. Zeker aan deze laatst vermelde plek hebben we zeer mooie herinneringen. Soms hoor je de bewoners ingrijpende verhalen vertellen over de Tsunami die hier vreselijk huishield. Toch is de schoonheid van Sri Lanka zeker niet weg!Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Tangalle • Uda Walawe • Ella
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 10
- Gastvrijheid: 10
- Natuur: 10
- Eten: 10
- Stranden: 10
-
TravelaarNL op 21-08-2014
Gereisd december 2013 • 4 weken lang • met partner • zelfstandig“De mooiste treinritten ooit!”
November/december 2014 hebben wij vier weken doorgebracht in Sri lanka. Een super mooi land met de mooiste natuur die wij hebben gezien. De mooiste manier om dit te zien is door de trein te pakken van Ella naar Kandy (of andersom).. Wat een rit en wat een uitzichten! Honger? Kottu Rotti! My favorite :)
Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Kandy • Mirissa • Negombo
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 7
- Gastvrijheid: 7
- Natuur: 10
- Eten: 8
- Stranden: 9
-
Inge op 13-08-2014
Gereisd juli 2011 • 3 weken lang • met vrienden“Alles in één: ideaal voor backpackers”
Sri Lanka is een land dat alles heeft wat een backpacker zoekt! Het is wel van belang van vooral wat tijd te besteden om je reis voor te bereiden om er voor te zorgen dat je alles ziet wat je zou willen zien. Bedenk of je naar het noorden wilt of naar het zuiden of beide:
- Noorden: veel tempels, olifanten, mooie natuur, paar stranden
- Zuiden: treinen, natuur, veel stranden waar je kan surfen
Een ronde in het zuiden kan je beginnen vanaf Kandy. Een ronde in het noorden kan je zowel vanuit Kandy als vanuit Colombo beginnen. Als je naar het zuiden gaat is het handig om vooraf te kijken in welk seizoen je zit om dan te bepalen naar welke stranden je gaat. Het verschilt per seizoen waar de mooie golven zijn om te surfen.
Ik heb de noordelijke ronde alleen gedaan en de zuidelijke gronde met een vriendin. Beide is goed te doen in Sri Lanka. Voor deze reis heb ik alleen het hostel van de eerste nacht in Negombo geboekt, daarna waren er in iedere stad voldoende plekken vrij om te slapen.
Bij deze een beschrijving van de steden die ik heb gezien tijdens mijn reis door Sri Lanka.
Negombo
Deze stad ligt het dichtst bij de luchthaven en een handige uitvalsbasis voor je eerste nacht. Maar langer dan dat hoef je hier niet te blijven. Mocht je hier toch één dag doorbrengen dan is het leuk om 's ochtends heel vroeg naar de vismarkt te gaan en daarna bij de vissersboten te kijken, maar daarna wordt het echt tijd mo de stad te verlaten.
Anuadapura
Overal in deze stad zijn veel tempels te vinden. Eén van de manieren om de tempels te bekijken is met de fiets. Op deze manier kan je op je eigen tempo langs de tempels fietsen.
Polonarua
In deze stad zijn tempels en resten van oude tempels te vinden. Omdat deze in een groter gebied te vinden zijn is het ook hier handig om ze met de fiets te gaan bekijken. Vanaf Polonarua kan je met een jeep naar een natuurgebied om de wilde olifanten van Sri Lanka te bekijken.
Sigiriya
In Sigiriya ligt een groot rotsblok. Door middel van veel trappen kom je bovenop het rotsblok waar de resten van een gebouw te zien zijn. Bovenop het rotsblok heb je een prachtig uitzicht over het landschap van Sri Lanka. Na het beklimmen van deze rots is ook de omgeving van Sigiriya zeker de moeite waard om een wandeling te maken.
Trincoo
Bij Trincoo heb je prachtige stranden. De zee is kalm dus zeker niet geschikt om te surfen maar wel om te snorkelen. Vanaf het strand kan je een tour boeken naar een klein onbewoond eiland, waar je kan snorkelen. Als je minder tijd hebt zullen ze je adviseren om naar een rots in de buurt te gaan om daar te snorkelen, daar is erg weinig te zien.
Kandy
Een grote stad met veel mooie verborgen plekken. Eén daarvan is de botanische tuinen. Daarna kan je lunchen bij Ivory Island restaurant: een klein eilandje in de rivier. Vanaf de parkeerplaats kom je met een klein pondje bij het eiland waar je je eten kan bestellen en terwijl je wacht in de rivier kan zitten en zwemmen.
Vanaf Kandy is het zeker de moeite waard om naar het olifantenweeshuis te gaan. Neem vanaf Kandy alvast wat bananen mee om de olifanten te voeren, want bij het weeshuis betaal je er erg veel geld voor.
Arugam bay
Vanaf Kandy kan je met de bus naar Arugam bay. Dit is wel een lange reis om in één dag te doen. Vertrek 's ochtends vroeg en als je geen zin meer hebt in de bussen kan je altijd verder met de tuctuc. Ook de tuctuc-drivers willen je gerust naar een dorp brengen dat twee uur verderop ligt. Zorg wel dat je goed onderhandeld! En geef aan dat je anders gewoon de bus gaat nemen. Uiteindelijk zullen ze je mee nemen voor de prijs die jij wilt betalen.
Arugam bay heeft een fantastisch strand met vele slaapmogelijkheden. Toen wij 's avonds aan kwamen waren de meest van de slaapplekken aan het stand al bezet, maar toen we vroegen naar de mogelijkheden om in een hangmat te slapen was er wel voldoende plek. Dit was niet gebruikelijk maar gaf ons wel de beste slaapplek het dichtst bij de oceaan. Vanuit onze hangmat hoorden we de zee en zagen we de zonsopgang in de ochtend. Bij bijna ieder hostel aan het stand kan je surfplanken huren en als je rond vraagt zijn er ook voldoende leraren die tegen betaling jou het surfen willen leren. Zeker een plek om meerdere dagen te blijven!
Ella
Ella is een klein dorpje waar je heerlijk ontspannen kan verblijven. Vanaf hier kan je wandelen door naar de thee plantages en genieten van een massage. Vanaf Ella kan je de trein nemen naar Kandy, een prachtige treinrit met een mooi uitzicht. Onderweg kan je vanuit het raam eten komen en zie je overal mensen op en langs het spoor lopen.Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Anuadapura • Arugam bay • Ella
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 9
- Gastvrijheid: 8
- Natuur: 9
- Eten: 9
- Stranden: 7
-
op 10-08-2014
Gereisd oktober 2009 • 3 weken lang • met partner“De veelzijdigheid van Sri Lanka”
Sri Lanka is misschien niet het meest voor de hand liggende land om 3 weken te gaan backpacken, maar voor mij was het wel een van de meest ideale landen om dit te doen. Waarom? Qua oppervlakte is het niet zo groot en het openbaar vervoer is prima geregeld, dus je kan veel zien in korte tijd. Reis liever niet met het openbaar vervoer, dan kun je ook heel eenvoudig en goedkoop een privé chauffeur regelen. Wat Sri Lanka je te bieden heeft is kort maar krachtig...alles! Van rijke cultuur tot een overweldigende natuur en prachtige stranden. De mensen zijn ontzettend lief en gastvrij en het eten is fantastisch. Ik zeg doen!
Wij reisden met privé chauffeur van Negombo richting de culturele driehoek , waar we Anuradhapura, Polonnaruwa en Sigiriya bezochten. Hoewel ik helemaal geen cultuur-mens ben vond ik dit ontzettend leuk. Het beklimmen van Lion's rock met het prachtige uitzicht over de omgeving was voor mij het hoogtepunt. Vervolgens gingen we naar Kandy, namen we afscheid van onze chauffeur en namen we 2 dagen later de trein richting Nuwara Eliya. Wat een ongelofelijk mooie treinreis was dit. Nuwara Eliya zelf vonden we niet zo heel erg bijzonder en achteraf gezien hadden we misschien door moeten reizen naar Ella, maar een van de dingen waarvoor wij naar Sri Lanka waren gekomen, was luipaarden spotten, dus wij wilden zo snel mogelijk door naar Yala National park. Met de bus reisden we voor nog geen 0,30 cent per persoon via Tanamawila naar Tissamaharama en hier bleven we zo'n 3 nachten. Yala np was echt te gek! Luipaarden, olifanten, krokodillen, buffels, herten, wilde honden, apen en heel veel vogels. Echt de moeite voor de natuur liefhebber. Na 2 weken behoorlijk veel reizen waren we ondertussen wel toe aan een paar dagen zon, zee en strand en kwamen we in Unawatuna terecht. Een prachtige baai, met een wit zandstrand en een mooie, heldere, blauwe zee....hier hielden we het wel even uit ;-) Vervolgens gingen we via Galle, Betota en Kalutara weer richting Colombo, maar ik moet zeggen dat het laatste stuk, de westkust, voor mij echt het minst leuke gedeelte was van de reis. Ik denk dat dat kwam door de vele 4 en 5 * all-inclusive resorts die hier te vinden zijn. Toeristen blijven hier in het hotel "hangen" en zien maar heel weinig van het prachtige land.....doodzonde als je het mij vraagt!Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Culturele driehoek • Luipaarden spotten in Yala NP • Unawatuna beach
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 10
- Gastvrijheid: 9
- Natuur: 9
- Eten: 9
- Stranden: 9
-
Jolanda Nijeboer op 22-06-2014
Gereisd april 2013 • 3 weken lang • met partner“Britse netheid in prachtig Azië”
String hoppers met dal, (Kothu) Rotti en Rice & Curry Ruige zee, gouden stranden en palmbomen Intrigerende bergen met groene theevelden en dichtbegroeide bossen Lion bier, fruitshakes en zwarte thee Authentieke treinen, toeterende tuk-tuk's, bussen en auto's Nederlandse kerken en kanalen, Britse orde en netheid Koppels, jonge Britse gezinnen, surfdudes en hippies Apen, eekhoorns, honden en kraaien In tegenstelling tot andere Aziatische landen, betaal je iets meer voor guesthouses en hotels, maar je krijgt er een goede infrastructuur (korte reisafstanden en goede wegen), eerlijke mensen (geen oplichting of zware onderhandelingspraktijken) en een betere hygiëne (schone straten!) voor terug. De mooie stranden en groene bergen doen een beetje denken aan Vietnam, de lieve mensen aan Laos en de heerlijke curry's aan India en Thailand. Het is dus een goed instapland om kennis te maken met het prachtige Azië!
Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Ella • Mirissa • Treinreis
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 7
- Gastvrijheid: 7
- Natuur: 9
- Eten: 8
- Stranden: 8










