121 Sri Lanka reiservaringen en tips
Bezienswaardigheden
Gastvrijheid
Natuur
Stranden
Eten
Sorteer reiservaringen op: Datum | Reisperiode | Beoordeling
Filter op reisvorm
-
Peter Verburg op 21-06-2014
Gereisd maart 2013 • 3 weken lang • met partner • zelfstandig“Prachtig, tropisch reisland vol cultuur, natuur en stranden”
Sri Lanka is echt een heerlijk reisland. Het is niet al te groot en dus redelijk overzichtelijk. Wij hebben eerst Colombo en de stranden aan de zuidkust bezocht, daarna de bergen en theeplantages rond Ella en toen nog een paar dagen in de heerlijke, mooi gelegen stad Kandy. Paar woorden die in me opkomen als ik aan de reis in Sri Lanka denk: groen, tropisch, vruchtbaar, alles in bloei, makkelijk bereisbaar (openbaar vervoer is prima, maar ook auto met lokale privé-chauffeur is goed te betalen), hele leuke vriendelijk mensen en ook: opvallend schoon en netjes. We zijn ook in India geweest en dat is wat dat betreft wel andere koek. Sri Lanka is 'India light', zegmaar. Ik vond de gouden stranden aan de zuidkust prachtig, we hebben er meerdere bezocht: Hikkaduwa (beetje langgerekt hippiestrand, niet de meest gezellige, wel mooi), Unawatuna (gezellige gezinsbaai, schitterend strand), Mirissa (nog kleiner en knusser dan Una, iets minder te doen ook, maar heerlijk relaxed) en Goyambokka beach bij Tangalle (verstopte backpackparel! zie foto). Accommodaties hebben we allemaal ter plekke geregeld. Het is niet zo goedkoop als Thailand of India, maar nog steeds erg goed te betalen. Denk 40 euro voor een goede middenklasse kamer en 5 euro voor een heerlijke avondmaaltijd met verschillende Sri Lankaanse curries. De Sri Lankaanse keuken is heerlijk, maar wel iets minder gevarieerd dan de Indiase of Thaise, na een week ken je het wel (must eat: Koththu Roti!).
Maargoed, na het strandplaatshoppen zijn we de bergen ingegaan bij Ella. Heerlijk relaxed bergstadje vanwaaruit je prachtige wandelingen kan maken en theeplantages kan bezoeken. En wat is het overal prachtig tropisch groen! Zo gezond en vruchtbaar overal, het land. Wat je echt MOET doen in Sri Lanka is een treinrit maken, wij zijn van Ella naar Kandy gegaan met de trein. Prachtige route door groene heuvels en theeplantages, we zaten 1e klas (nog steeds erg goedkoop) en hadden zelfs Wifi in de coupé!. Ook dat is dus Sri Lanka ;-) Kandy is een mooi gelegen stad in een vallei, omringd door heuvels, met mooie tempels en een fijne sfeer, het is beetje de culturele hoofdstad zegmaar. Hier moet je echt een paar dagen heen. Enige dat ik vond tegenvallen was de hoofdstad Colombo (weinig te zien, gewoon niet echt een boeiende stad) en de kustplaats Negombo (geen mooi strand, beetje cliché toeristisch, niet erg leuk of bijzonder). Maar al met al een heerlijke reis gehad!
Mijn mooiste plekken & hoogtepunten in Sri Lanka:
Kandy • Ella • Unawatuna
Mijn Sri Lanka beoordeling:
- Cultuur & bezienswaardigheden: 8
- Gastvrijheid: 9
- Natuur: 10
- Eten: 7
- Stranden: 9










